محصول را میتوان بهصورت مجموعهای از کالاهای فیزیکی مختلف، خدمات، رویدادها، داراییها، اطلاعات و ایدهها و … که برای ارضای خواستههای متفاوت ارائه میشوند، تعریف کرد. بنابراین باید در بهترین وضعیت خود ارائه شود تا بالاترین میزان رضایت را به دنبال داشته باشد. همچنین بتواند رقابتپذیری شرکتها را بهبود بخشد. این مهم با استفاده از تکنیک طراحی محصول به دست میآید. حال باید دید بعد از طراحی محصول نوبت کدام یک از چرخه ی طراحی محصول است؟ زیرا دردنیایی که فضای مجازی حرف اول را در جذب مشتری و فروش محصولات میزند، ارائه این خدمات از یک ایده ساده شروع میشود. پس از آن هم با تحقیق و آزمون و خطا بهبود مییابد تا به شکل و کارکرد موردنظر درآید.
مراحل چرخه طراحی محصول
چرخه طراحی محصول با هدف حل مشکلات کاربران و پاسخ دادن به نیازهای خاص یک بازار، محصولاتی را تصور و سپس ایجاد میکند تا وضع موجود را بهبود ببخشد. این فرآیند تکراری و تطبیقی است که معمولا بسته به نوع محصول، بازار و کسبوکار شما متفاوت خواهد بود. با این حال نماما از یک روند پیروی میکنند که عبارتند از:
- همدلی با کاربران:
یکی از مهمترین مراحل همدلی با کاربران است. زیرا که براساس آن میتوان مشکلات و فرصتهای طراحی محصول را شناسایی کرد. هدف از انجام آن آشنایی با کاربران کسبوکار و درک نیازها، خواستهها، مشکلات، رفتارها، احساسات و انتظارات آنها است. بنابراین در این بخش معمولا از مصاحبه، پرسشنامه، مشاهده، شرکت در فعالیتهای کاربران، تحلیل دادهها و ایجاد شخصیتهای نمادین استفاده میکنند. به این روش طراح با کاربران همدلی داشته و از دیدگاه آنها به محصولات نگاه خواهد کرد.
- تعریف مشکل:
در این مرحله تبدیل دادهها و اطلاعات به دست آمده از مرحله قبل به مسئلهها و سوالات طراحی تبدیل میشوند. بنابراین مزیت این بخش این است که طراح میتواند مشکلات و نیازهای کاربران را به صورت واضح و مشخص بیان و اهداف و محدودیت ها را تعیین کند.
- ایده پردازی:
مرحله ایده پردازی در چرخه طراحی محصول با هدف تولید ایدههای مختلف و خلاقانه جهت حل مشکلات و پاسخ دادن به سوالات طراحی انجام میشود. با کمک از این مرحله طراح میتواند گزینه های مختلفی را برای طراحی محصول بررسی و بهترین راه حل ها را انتخاب کند.
- نمونه سازی:
طراح با کمک نمونه سازی میتواند محصول را به صورت عملی و واقعی تجسم کرده و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کند. بنابراین مزیت این بخش در ساختن محصول با استفاده از مواد و فناوری های موجود یا جدید و شکل و کارکرد مورد نظر طراح است. همچنین طراح میتواند از این عملکرد عکس و فیلم داشته باشد.
- ۰۳/۰۹/۰۱